ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
N 2 (2024): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
2
________________________________________________________ УДК 629.78.533.6.013:621.45 Технічна механіка, 2024, 2, 13- 25 МОДЕЛЮВАННЯ ІНЖЕКЦІЇ ГАЗУ В НАДЗВУКОВУ ЧАСТИНУ СОПЛА ПРИ ГАЗОДИНАМІЧНОМУ РЕГУЛЮВАННІ ВЕКТОРА ТЯГИ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2024.02.013 Ігнатьєв О. Д., Шевельова Г. М.
Ігнатьєв О. Д.
Твердопаливні ракетні двигуни характеризуються простотою конструкції, високою надійністю та
здатністю до тривалого зберігання палива без втрати його властивостей. Основною особливістю
твердопаливних ракетних двигунів (РДТП) є те, що пальне та окислювач змішані в твердому стані,
що забезпечує рівномірне горіння та стабільний викид продуктів згоряння. Однак через
відсутність можливості регулювання швидкості горіння та відсутність можливості зупинки або
повторного запалювання після початку горіння виникає необхідність в ефективних методах
регулювання вектора тяги. Газодинамічні методи, такі як інжекція газу в надзвукову частину
сопла, дозволяють досягти необхідного керування траєкторією польоту без складних механічних
систем великої потужності. Актуальність даного дослідження полягає у підвищенні точності і
ефективності управління польотом ракет, що є критично важливим для виконання сучасних
космічних і оборонних завдань. Чисельне моделювання систем газодинамічного регулювання,
зокрема шляхом несиметричної інжекції газу, дозволяє отримати детальні дані про поведінку
потоку та оптимізувати конструкцію і параметри роботи системи. Об'єктом досліджень є
натурний РДТП із газодинамічною системою регулювання вектора тяги, заснованою на
використанні несиметричних сил, які виникають на стінці сопла при взаємодії надзвукового
потоку з бічними струменями, що інжектуються. Для моделювання процесу в програмному
комплексі Ansys Fluent розроблено геометричну модель сопла з несиметричним вдувом
камерного газу в надзвукову частину. Регулювання витрати на вдув здійснювалося
переміщенням заслінки клапана. Розрахункові дослідження проведено з урахуванням зміни
основних теплофізичних параметрів газу залежно від температури з урахуванням процесів
дисоціації шляхом апроксимації даних. Апроксимація виконана за допомогою
кусково-поліноміальних функцій. На основі чисельного моделювання отримано картини течії
в соплі ракетного двигуна. Проведено порівняльний аналіз отриманих результатів з даними
експериментальних випробувань. Результати чисельного моделювання задовільно узгоджуються
з результатами вимірювання бічної сили при вогневих стендових випробуваннях прототипу.
З практичної точки зору, отримані результати можуть бути безпосередньо використані для
вдосконалення існуючих та розробки нових систем управління вектором тяги. Це забезпечить
підвищення точності навігації ракет, покращення стабільності польоту та ефективне
виконання маневрів, що є критично важливим для здійснення складних космічних та оборонних
завдань.
вектор тяги, газодинамічне регулювання, ракетний двигун твердого палива, чисельне моделювання, інжекція газу
1. Lee E., Kang H., Kwon S. Demonstration of thrust vector control by hydrogen peroxide injection in hybrid rockets. Journal of Propulsion and Power. 2019. Vol. 35(1). Pp. 109–114.
https://doi.org/10.2514/1.B37074
Copyright (©) 2024 Ігнатьєв О. Д., Шевельова Г. М. Copyright © 2014-2024 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |