ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
ISSN 1561-9184 (друкована версія), ISSN 2616-6380 (електронна версія)

English
Ukrainian
Головна > Архів > № 3 (2020): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА > 2
________________________________________________________

УДК 519.6:621.51

Технічна механіка, 2020, 3, 12- 17

ПРО ВПЛИВ ФОРМИ МЕРИДІОНАЛЬНОГО КОНТУРУ НА ЕНЕРГЕТИЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВІДЦЕНТРОВОГО КОЛЕСА КОМПРЕСОРА

DOI: https://doi.org/10.15407/itm2020.03.012

Кваша Ю. О., Зіневич Н. А.

      ПРО ЦИХ АВТОРІВ

Кваша Ю. О.
Інститут технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна

Зіневич Н. А.
Інститут технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна

      АНОТАЦІЯ

      Роботу присвячено розвитку підходів до оптимального аеродинамічного проєктування відцентрових коліс компресорів, що обумовлено практикою застосування відцентрових ступенів в компресорах сучасних авіаційних газотурбінних двигунів та енергоустановок. Ціль роботи – розрахункове дослідження впливу форми меридіонального контуру відцентрового колеса компресора на його енергетичні характеристики. Як основний метод застосовується чисельне моделювання просторових турбулентних газових течій у відцентрових колесах на основі повних усереднених рівнянь Нав’є–Стокса й двопараметричної моделі турбулентності. Особливостями проведеного розрахункового дослідження є: варіювання форми втулкової і периферійної частини меридіонального контуру колеса в широких межах; формулювання критеріїв якості як усереднених величин енергетичних характеристик відцентрового колеса в робочому діапазоні зміни витрати повітря через колесо; систематичний перегляд області незалежних змінних у точках, що утворюють рівномірно розподілену послідовність. В результаті дослідження на основі багатопараметричних розрахунків показано, що у випадку безвідривної течії в міжлопатевих каналах колеса з вихідною формою меридіонального контуру зміна цієї форми робить порівняно невеликий вплив на енергетичні характеристики колеса. Відзначено, що в подібних випадках при аеродинамічному вдосконалюванні відцентрових коліс представляється доцільним варіювати форму їхніх лопатей не в меридіональній площині, а в окружному напрямку. Ці висновки отримано при використанні досить "грубої" розрахункової сітки, що зберігає, проте, чутливість результатів розрахунку до зміни геометричних параметрів відцентрового колеса. У цілому в роботі прояснено питання вибору шляху подальшого аеродинамічного вдосконалювання робочих коліс відцентрових компресорних ступенів тоді, коли в якості вихідного розглядається вже добре спроєктоване колесо з безвідривною течією у міжлопатевих каналах. Отримані в роботі результати можуть бути використані при аеродинамічній оптимізації відцентрових ступенів авіаційних газотурбінних двигунів.
      Pdf (Український)







      КЛЮЧОВІ СЛОВА

відцентрове колесо компресора, меридіональний контур, крива Безьє, чисельне моделювання, енергетичні характеристики

      ПОВНИЙ ТЕКСТ:

Pdf (Український)









      ПОСИЛАННЯ

1. Benini E., Giacometti S. Design, manufacturing and operation of a small turbojet-engine for research purposes. Applied Energy. 2007. Vol. 84. P. 1102–1116. https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2007.05.006

2. Schiffmann J., Favrat D. Design, experimental investigation and multiobjective optimization of a small-scale radial compressor for heat pump applications. Energy. 2010. Vol. 35. P. 436–450. https://doi.org/10.1016/j.energy.2009.10.010

3. Рекстин А. Ф., Галеркин Ю. Б. Особенности первичного проектирования малорасходных центробежных компрессорных ступеней. Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Машиностроение, материаловедение. 2018. Т. 20. № 2. С. 43–54. https://doi.org/10.15593/2224-9877/2018.2.06

4. Poursadegh F., Hajilouy A., Nili M. A novel quasi-3d design method for centrifugal compressor impeller on the blade-to-blade plane. Proc. of ASME TURBO EXPO 2011. (Vancouver, June 6–10, 2011). Vancouver, British Columbia (Canada), 2011. 8 p. https://doi.org/10.1115/GT2011-45451

5. Verstraete T., Alsalihi Z., Van den Braembussche R. A. Multidisciplinary optimization of a radial compressor for microgas turbine applications. Journal of Turbomachinery. 2010. Vol. 132. P. 34–41. https://doi.org/10.1115/1.3144162

6. Xiaomin Liu, Wenbin Zhang. Two schemes of multi-objective aerodynamic optimization for centrifugal impeller using response surface model and genetic algorithm. Proc. of ASME TURBO EXPO 2010. (Glasgow, June 14–18, 2010). Glasgow (UK), 2010. 13 p.

7. Jin-Hyuk Kim, Jae-Ho Choi, Kwang-Yong Kim. Design optimization of a centrifugal compressor impeller using radial basis neural network method. Proc. of ASME TURBO EXPO 2009. (June 8–12, 2009). Orlando, Florida (USA), 2009. 9 p.

8. Васильев Ю. С., Галеркин Ю. Б., Солдатова К. В. Оптимизация проточной части турбомашин (на примере центробежных компрессоров). Проблемы энергетики. 2011. № 9–10. С. 105–117.

9. Кваша Ю. А., Зиневич Н. А. Аэродинамическое совершенствование рабочих колес центробежных компрессорных ступеней. Технічна механіка. 2019. № 1. С. 57–67. https://doi.org/10.15407/itm2019.01.053

10. Соболь И. М., Статников Р. Б. Выбор оптимальных параметров в задачах со многими критериями. М.: Наука, 1981. 110 с.

11. Письменный В. И., Кваша Ю. А. Расчет трехмерного турбулентного потока воздуха в центробежной ступени компрессора. Техническая механика. 2004. № 2. С. 94–99.





Copyright (©) 2020 Кваша Ю. О., Зіневич Н. А.

Copyright © 2014-2020 Технічна механіка


____________________________________________________________________________________________________________________________
КЕРІВНИЦТВО
ДЛЯ АВТОРІВ
Правила для авторів =================== Політика відкритого доступу
Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ
про етику публікацій
ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій ===================