ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 1 (2019): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
5
________________________________________________________ УДК 519.6:621.51 Технічна механіка, 2019, 5, 57- 67 АЕРОДИНАМІЧНЕ ВДОСКОНАЛЮВАННЯ РОБОЧИХ КОЛІС ВІДЦЕНТРОВИХ КОМПРЕСОРНИХ СТУПЕНІВ Кваша Ю. О., Зіневич Н. А.
Кваша Ю. О.
Робота присвячена розвитку підходів до оптимального аеродинамічного проектування відцентрових компресорних ступенів, що обумовлено практикою їх застосування в компресорах сучасних авіаційних газотурбінних двигунів та енергоустановок. Ціль роботи – побудова і перевірка працездатності методики аеродинамічного вдосконалення робочих коліс відцентрових компресорних ступенів. Як основний метод застосовується числове моделювання просторових турбулентних газових течій у відцентрових колесах на основі повних осереднених рівнянь Нав’є–Стоксу й двопараметричної моделі турбулентності. Особливостями використовуваного підходу до оптимізації є: варіювання просторової форми лопаті відцентрового колеса при незмінному положенні її вхідної і вихідної частини для мінімізації впливу варіювання на робочий діапазон зміни витрати повітря через колесо і параметри течії на виході з колеса; формулювання критеріїв якості як осереднених за витратою повітря величин енергетичних характеристик робочого колеса; пошук раціональних значень геометричних параметрів лопаті відцентрового колеса шляхом систематичного перегляду області незалежних змінних у точках, що утворюють рівномірно розподілену послідовність. В результаті проведеного дослідження розрахунковим шляхом показано, що використання пропонованої методики дозволяє помітно збільшити ступінь стиску в відцентровому колесі при збереженні величини його адіабатичного коефіцієнта корисної дії (ККД) в робочому діапазоні зміни витрати повітря через колесо. Цей висновок отримано при використанні досить "грубої" розрахункової сітки, що зберігає, проте, чутливість результатів розрахунку до зміни форми лопаті відцентрового колеса. Достовірність цього висновку підтверджено подальшим розрахунком енергетичних характеристик початкового і модифікованого колеса на детальнішій розрахунковій сітці. В цілому продемонстровано, що зміна форми лише середньої частині лопаті відцентрового колеса є досить сильною дією, що істотно впливає на ступінь стиску повітря в колесі і що практично не позначається на його ККД. Отримані в роботі результати можуть бути використані при аеродинамічній оптимізації відцентрових ступенів авіаційних газотурбінних двигунів.
аеродинамічне вдосконалення, робоче колесо, просторова форма лопаті, відцентровий компресорний ступінь, числове моделювання, енергетичні характеристики
1. Benini E., Giacometti S. Design, manufacturing and operation of a small turbojet-engine for research purposes. Applied Energy. 2007. Vol. 84. P. 1102–1116.
Copyright (©) 2019 Кваша Ю. О., Зіневич Н. А. Copyright © 2014-2019 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |