ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 1 (2021): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
7
________________________________________________________ УДК 629.7.06-533.6+620.22:678 Технічна механіка, 2021, 1, 68 - 76 ГУМА ЯК ПЕРСПЕКТИВНИЙ КОНСТРУКЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ВУЗЛІВ СТИКУВАННЯ СИСТЕМИ ТЕРМОСТАТУВАННЯ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2021.01.068 Хорольський М. С., Бігун С. О.
Хорольський М. С.,
В ракетних комплексах космічного призначення однією із систем, відповідальних за підготовку та
супроводження успішного пуску, є наземна система термостатування для забезпечення «сухих»
відсіків і головних блоків ракети термостатуючим повітрям низького тиску. Приєднання вказаної
системи до ракети здійснюється за допомогою вузлів стикування, від нормальної роботи яких
залежить надійність роботи всього наземного технологічного обладнання системи, ракети-носія
і комплексу в цілому. В статті представлені основні вимоги до вузлів стикування, недоліки
існуючих конструкцій та представлена конструкція вузла стикування з новою концепцією,
відповідно до якої трубопровід наземної системи термостатування з’єднується з горловиною
ракети за допомогою гумового гофрованого рукава триєдиної конструкції, що притискується до
горловини ракети спеціальним механізмом фіксації-розфіксації, виготовленим із металу.
Представлене технічне рішення надає можливість забезпечити надійну герметизацію, зручність
в експлуатації, легке багаторазове приєднання, в тому числі під різними кутами, до борту
ракети та автоматичне роз’єднання при пуску ракети або вручну в разі відміни пуску. Завдяки
використанню для виготовлення рукава гуми як високоеластичного конструкційного матеріалу
вдалося мінімізувати зусилля при роз’єднанні вузла стикування від борту ракети. Гума у
високоеластичному стані здатна до поглинання і розсіювання механічної енергії в широкому
діапазоні температур, що унеможливлює передачу коливань від роботи двигуна на наземну
систему термостатування. В статті наведені основні властивості гуми як конструкційного
матеріалу та її особливості, які потрібно враховувати при проєктуванні аналогічних
пристроїв. На відміну від металу, в якому можливе проявлення двох видів деформації
(пружної і пластичної), у гуми можливе проявлення трьох видів деформації (пружної,
високоеластичної та пластичної). У вузлах стикування при їх проєктуванні враховувалися два
види деформації: пружна і високоеластична. Експериментальні випробування представленого в
статті вузла стикування показали позитивні результати за всіма вимогами технічного завдання.
горловина ракети, гумовий гофрований рукав, механізм фіксації-розфіксації, високоеластична деформація, герметичність
1. Бигун С. А., Еланский Ю. А., Хорольский М. С. Типы и конструктивные особенности узлов стыковки систем термостатирования головных блоков и отсеков ракет-носителей космических аппаратов. Космическая техника. Ракетное вооружение. 2013. Вып.1. С. 65–68.
Copyright (©) 2021 Хорольський М. С., Бігун С. О. Copyright © 2014-2021 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |