ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
N 1 (2023): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
8
________________________________________________________ УДК 620.1 Технічна механіка, 2023, 1, 90 - 104 ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ПЕРСПЕКТИВНОЇ КОНСТРУКЦІЇ ВАНТАЖНОГО ВАГОНА ЗІ ЗМІННИМИ КУЗОВАМИ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2023.01.090 Маркова О. М., Соболевська М. Б., Ковтун О. М., Малий В. В., Горобець Д. В.
Маркова О. М.
Актуальність даної роботи полягає в необхідності використання в Україні нових ефективних
технологій вантажних перевезень, оновлення парку вантажного рухомого складу, поповнення
його вагонами зі змінними кузовами та підвищення безпеки їх експлуатації. Вагони зі
змінними кузовами є інновацією у сфері транспортних послуг. Традиційно універсальні та
спеціалізовані залізничні вагони складаються з екіпажної частини (ходові частини,
автозчіпні та автогальмівні пристрої), яка як правило, є універсальною, та кузовної
частини (рама з кузовом), що визначає спеціалізацію вагона під конкретний вид вантажу.
При цьому вартість екіпажної та кузовної частин становить відповідно 80 % і 20 % від
вартості всього вагона. Ідея розробки вагонів із змінними кузовами полягає у
відокремленні рами від кузова вагона та віднесення її до екіпажної частини, в той час як
до кузовної частини вагона буде належати тільки кузов. Таким чином, екіпажною частиною
такого вагона є платформа для перевезення змінних кузовів, що складається з рами, ходових
частин, автозчіпного, автогальмівного обладнання та пристроїв кріплення змінних кузовів.
Новий вид вантажного рухомого складу для унімодальних залізничних перевезень – вагон зі
змінними кузовами, які при сезонних змінах вантажів можуть замінюватись у порожньому
стані. Для вітчизняних залізниць доцільно розробити свою конструкцію вантажного вагона зі
змінними кузовами. Створення сучасних вантажних вагонів зі змінними кузовами потребує
науково-технічного супроводження на етапах їх проєктування та експериментального
відпрацювання. Метою досліджень, викладених в статті, є визначення максимальних
навантажень на несучі елементи конструкцій вагонів зі змінними кузовами при нормативних
режимах руху та розробка пропозицій щодо перспективної конструкції вантажного вагона зі
змінними кузовами. Наукову новизну має розроблена математична модель просторових коливань
вантажного вагона зі змінними кузовами при нормативних режимах руху по колії довільного
обрису з урахуванням технічного стану екіпажної частини вагона та колії. Розрахункову
схему вагона зі змінними кузовами, який рухається по колії, представлено механічною
системою твердих тіл. Колія моделюється приведеною до кожного колеса масою, що має тільки
вертикальне і поперечне горизонтальне переміщення та спирається в цих напрямках на
пружини і демпфери в’язкого тертя, які моделюють пружно-дисипативні властивості рейок і
підрейкової основи. Розв’язання нелінійних диференціальних рівнянь, які представляють
динамічну модель коливань системи, що розглядається, здійснюється за допомогою метода
Адамса–Башфорта. Проведено розрахункову оцінку динамічних процесів, що мають місце під
час руху вагонів зі змінними кузовами різної довжини та маси. Визначено, що для всіх
розглянутих варіантів руху вагона максимальні сили, що виникають в фітингових упорах,
через які кузови спираються на екіпажну частину, не перевищують допустимих значень.
Аналіз розрахункових значень динамічних показників платформи показує, що з точки зору
її безпеки для всіх розглянутих варіантів розміщення змінних кузовів на екіпажній
частині вагона рух зі швидкістю вище 80 км/год не є безпечним. Практичну значимість
мають розроблені пропозиції щодо перспективної конструкції вантажного вагона зі
змінними кузовами. Впровадження інноваційної технології перевезень вантажів вагонами
зі змінними кузовами дозволить уникнути їх простою при сезонних коливаннях відправки
вантажів, а також пришвидшити заміну кузовів при пошкодженні. Крім того, у змінного
кузова та екіпажної частини може бути різний термін служби, що дозволяє зменшити
операційні витрати, знизити витрати на придбання і утримання рухомого складу.
вантажний вагон зі змінними кузовами, елементи кріплення кузова до екіпажної частини, математичне моделювання, динаміка вагона, нормативні режими руху
1. Орлова А. В чем отличия и преимущества сменных и съемных кузовов грузовых вагонов. URL: https://wagon-cargo.ru/news/v-chem-otlichiya-i-preimushchestva-smennykh-i-semnykh-kuzovov-gruzovykh-vagonov/ (дата звернення: 30.11.2021).
Copyright (©) 2023 Маркова О. М., Соболевська М. Б., Ковтун О. М., Малий В. В., Горобець Д. В. Copyright © 2014-2023 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |