ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 3 (2020): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
8
________________________________________________________ УДК 629.4:62-788.2 Технічна механіка, 2020, 3, 79 - 90 АНАЛІЗ ДИНАМІЧНОЇ НАВАНТАЖЕНОСТІ ЕКІПАЖІВ МОТОРВАГОННОГО ШВИДКІСНОГО ПОЇЗДА З СИСТЕМОЮ ПАСИВНОЇ БЕЗПЕКИ ПРИ ЙОГО ЗІТКНЕННІ З ВАНТАЖНИМ ВАГОНОМ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2020.03.0079 Соболевська М. Б., Науменко Н. Ю., Горобець Д. В.
Соболевська М. Б.
Характеристики вагонів сучасного вітчизняного швидкісного моторвагонного поїзда повинні
відповідати діючим в Україні стандартам ДСТУ EN 12663, ДСТУ EN 15227, що регламентують
його міцність в експлуатації та пасивну безпеку при аварійних зіткненнях. В нові
конструкції вагонів повинні бути інтегровані системи пасивної безпеки (СПБ) з пристроями
поглинання енергії (ППЕ), які при зіткненні поїзда з перешкодою дозволять зберегти життя
пасажирів, поїзної бригади та зменшити пошкодження рухомого складу. Мета роботи – оцінка
динамічної навантаженості екіпажів моторвагонного поїзда з СПБ при його зіткненні з
вантажним вагоном згідно з умовами сценарію 2 ДСТУ EN 15227. Науковою новизною статті є
математична модель для дослідження зіткнення моторвагонного поїзда з вантажним вагоном на
основі розробленої математичної моделі зіткнення ідентичних моторвагонних поїздів (сценарій
1 ДСТУ EN 15227) з урахуванням силової характеристики взаємодії головного та вантажного
вагонів в аварійній ситуації. Запропонована математична модель дозволяє отримати середні
значення прискорень екіпажів і пластичних деформацій їх конструкцій для порівняння з
допустимими значеннями згідно з критеріями ДСТУ EN 15227. Проведено дослідження динамічної
навантаженості екіпажів моторвагонного поїзда з СПБ при його зіткненні зі швидкістю
36 км/год з вантажним вагоном масою 80 т. Розглянуто еталонний поїзд, що складається з
головного вагона масою 80 т і чотирьох проміжних вагонів масою 50 т (відповідає масі
більшості видів вагонів на європейських залізницях з шириною колії 1435 мм), а також
масою 64 т (відповідає типовій масі проміжного вагона, що використовується на вітчизняних
залізницях з шириною колії 1520 мм). Для пасивної безпеки поїзда запропоновано
використовувати розроблені в Інституті технічної механіки Національної академії наук
України і Державного космічного агентства України захисні пристрої ППЕ 1 з енергоємністю
0,95 МДж для установки на рівні автозчепів в лобовій частині головного вагона, ППЕ 2 з
енергоємністю 0,25 МДж та ППЕ 3 з енергоємністю 0,3 МДж для установки на рівні автозчепів
у хвостовій частині головного вагону та у кінцевих частинах пасажирських вагонів відповідно
з масами 50 т та 64 т, а також пристрої поглинання енергії верхнього рівня (ППЕ ВР) з
енергоємністю 0,12 МДж для установки в лобовій підвіконній частині головного вагона.
В результаті проведених досліджень встановлено, що за критеріями ДСТУ EN 15227 для поїзда
з масою проміжних вагонів 50 т доцільним є пасивний захист згідно з варіантом 1 (лобову
частину головного вагона обладнано двома ППЕ 1 та двома ППЕ ВР, його хвостову частину –
двома ППЕ 2, проміжні вагони обладнано спереду і ззаду двома ППЕ 2), а для поїзда з масою
проміжних вагонів 64 т – пасивний захист згідно з варіантом 2 (спереду головний вагон
обладнано двома ППЕ 1 та двома ППЕ ВР, ззаду головний вагон та спереду і ззаду проміжні
вагони обладнано двома ППЕ 3). Запропонована математична модель і результати виконаних
досліджень можуть бути використані при проєктуванні головних та проміжних вагонів
вітчизняного моторвагонного пасажирського поїзда з урахуванням вимог ДСТУ EN 15227.
аварійне зіткнення, моторвагонний поїзд, вантажний вагон, головний вагон, система пасивної безпеки, пристрої поглинання енергії
1. ДСТУ EN 12663-1:2018 (EN 12663-1:2010 + A1:2014, IDT). Залізничний транспорт. Структурні вимоги органів залізничного транспорту. Частина 1. Локомотиви та пасажирський рухомий склад (і альтернативний метод для вантажних вагонів). 2018. 18 c.
Copyright (©) 2020 Соболевська М. Б., Науменко Н. Ю., Горобець Д. В. Copyright © 2014-2020 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |