ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 1 (2019): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
9
________________________________________________________ UDC 621.002.56 Технічна механіка, 2019, 9, 90 - 106 АНАЛІЗ ВЗАЄМОДІЇ ПАСАЖИРСЬКОГО ПОЇЗДА ІЗ СИСТЕМОЮ ПАСИВНОЇ БЕЗПЕКИ Й ВЕЛИКОГО ДОРОЖНЬОГО ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ ПРИ ЗІТКНЕННІ Соболевська М. Б., Горобець Д. В.
Соболевська М. Б.
На даний час актуальною проблемою вітчизняного залізничного транспорту є створення швидкісного пасажирського рухомого складу з системами пасивної безпеки (СПБ) при аварійних зіткненнях. З 2016 р. в Україні діє ДСТУ EN 15227:2015 (EN 15227:2008), еквівалентний європейському стандарту EN 15227, що регламентує обов’язкову наявність СПБ у всіх конструкцій пасажирських залізничних екіпажів, що розробляються. Згідно з вимогами EN 15227 системи пасивної безпеки повинні забезпечити захист пасажирів і поїзної бригади, збереження несучих елементів рухомого складу при нормативних сценаріях зіткнення. У стандарті EN 15227 визначено еталонні поїзди, чотири сценарії зіткнення, а також критерії для оцінки відповідності розроблених конструкцій рухомого складу з СПБ зазначеним нормативним вимогам. В статті розглядається сценарій 3, який характеризує зіткнення зі швидкістю 110 км/год пасажирського поїзда на переїзді з великим дорожнім транспортним засобом масою 15 т (наприклад, вантажним автомобілем великої вантажопідйомності). У цьому сценарії великий дорожній транспортний засіб є великогабаритною деформованою перешкодою (ВДП) з заданими геометричними розмірами, яка вільно стоїть на переїзді. При проектуванні залізничних екіпажів з СПБ необхідно за допомогою математичного моделювання провести аналіз динаміки зіткнення згідно зі сценарієм 3, оцінити отримані значення середніх поздовжніх прискорень і пластичних деформацій в несучих елементах розглянутих конструкцій за критеріями стандарту EN 15227. При цьому особливу увагу потрібно звернути на коректне моделювання взаємодії поїзда з перешкодою. У даній статті розглядається пасажирський поїзд локомотивної тяги. Мета роботи – визначення силової характеристики взаємодії ВДП і локомотива з СПБ при зіткненні на залізничному переїзді. Для досягнення поставленої мети розглянуто нелінійну динамічну контактну задачу про зіткнення ВДП з передньою частиною локомотива. За великогабаритну деформовану перешкоду прийнято конструкцію, що складається з трьох фрагментів (обшивки, серцевини і нижньої частини), які мають різні матеріали. Параметри конструкції визначено за критерієм EN 15227 в результаті розв’язання задачі про зіткнення зі швидкістю 110 км/год ВДП і недеформованої кулі масою 50 т. За кабіну машиніста локомотива прийнято кабіну, розроблену ТОВ “ПКПП “МДС” для електровоза ЕП20, в конструкцію якого інтегровано елементи СПБ. Каркас кабіни машиніста має посилену лобову стінку, жертовну зону, зону безпеки для виживання і евакуації локомотивної бригади. В кінцевій частині рами кузова локомотива на рівні автозчіпного пристрою встановлено два пристрої поглинання енергії (ППЕ). Науковою новизною статті є розроблені скінченно-елементні моделі пластичного деформування елементів ВДП, ППЕ та каркаса кабіни при зіткненні згідно зі сценарієм 3. В результаті проведених досліджень побудовано залежність контактного зусилля між ВДП і елементами передньої частини локомотива від поздовжнього переміщення центру мас ВДП при зіткненні. Запропонований підхід, науково-методичне забезпечення і розроблені математичні моделі можуть бути використані при проектуванні вітчизняного пасажирського тягового рухомого складу з СПБ.
пасажирський поїзд; зіткнення на переїзді; великогабаритна перешкода,що деформується; система пасивної безпеки; нелінійна динамічна контактна задача; кінцево-елементне моделювання
1. ДСТУ EN 15227:2015 (EN 15227:2008+A1:2010, IDT). Залізничний транспорт. Вимоги до ударостійкості рейкових транспортних засобів. URL: http://document.ua/zaliznichnii-transport_-vimogi-do-udarostiikosti-reikovih-tr-std32262.html (Last accessed: 28.01.2019).
Copyright (©) 2019 Соболевська М. Б., Горобець Д. В. Copyright © 2014-2019 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |