|
Головна
>
Архів
>
№ 4 (2022): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
9
________________________________________________________
УДК 629.7
Технічна механіка, 2022, 4, 111- 120
ПРОФІЛЬ ОБОДУ КОЛІС ПАСАЖИРСЬКОГО ВАГОНА ДЛЯ УМОВ СПІЛЬНОЇ ЕКСПЛУАТАЦІЇ НА УКРАЇНСЬКИХ І ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЗАЛІЗНИЦЯХ
DOI:
https://doi.org/10.15407/itm2022.04.111
Мокрій Т. Ф., Малишева І. Ю., Лапіна Л. Г., Безрукавий Н. В.
Мокрій Т. Ф.
Інститут технічної механіки
Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна
Малишева І. Ю.
Інститут технічної механіки
Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна
Лапіна Л. Г.
Інститут технічної механіки
Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна
Безрукавий Н. В.
Інститут технічної механіки
Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна
Актуальність роботи пов’язана з розв’язанням важливої задачі сучасного розвитку залізничного
транспорту України, прискоренням інтеграції України в європейські залізничні перевезення.
Зараз найефективнішим способом подолання кордонів між країнами з різною шириною колії є
застосування розсувних колісних пар, системи, яка здатна без зупинки руху залізничного
складу змінюватися під ширину колії на спеціальних перекладних колійних пристроях.
Застосування розсувних колісних пар для спільної експлуатації вагонів на українських і
європейських залізницях пов’язано з вирішенням проблеми забезпечення доброї сумісності
пари «колесо–рейка» на обох коліях.
Мета роботи полягала в розробці єдиного профілю обода коліс для експлуатації на вітчизняних
і європейських залізницях, прогнозуванні безпеки руху вагонів з такими колесами, показників
динамічних якостей і процесів їх динамічної взаємодії з коліями, що мають різні параметри.
Використано методи механіки деформівного твердого тіла, статистичної динаміки, чисельного
інтегрування.
Побудовано сімейство профілів обода коліс і оцінено ефективність їх використання в колісних
парах пасажирського вагона, що рухається по українських (ширина колії 1520 мм) та
європейських (ширина колії 1435 мм) залізницях. Для кожного варіанта профілю розв’язувалась
просторова задача контакту коліс і рейок, аналізувались параметри взаємодії, у тому числі
розміри і розташування контактних плям. Також проводились розрахунки вписування вагона у
кругову криву малого радіуса (R = 300 м) та його руху з різними швидкостями по прямих
ділянках колії. Вибір серед побудованих профілів проводився за двома критеріями: гребеневого
зносу коліс і стійкості руху екіпажа.
На підставі виконаних досліджень запропоновано новий зносостійкий профіль ободу залізничного
колеса ІТМ-73EP, використання якого в розсувних колісних парах пасажирських вагонів дозволить
при збереженні високих динамічних якостей екіпажів забезпечити прийнятні показники їхньої
взаємодії з колією в умовах спільної експлуатації на українських і європейських залізницях.
швидкісні рейкові засоби, профілі ободів коліс, динамічні показники, процеси взаємодії, знос коліс і рейок
1. Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року: Постанова Кабінету Міністрів від 30 травня 2018 р. № 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80.
2. Раздвижные колесные пары для вагонов. URL: http://1430mm.ru/node/264 (дата звернення 15.05.2021).
3. Колесная пара с раздвижными на оси колесами. URL: https://pikabu.ru/story/razdvizhnyie_kolyosnyie_paryi_6989147 (дата звернення 06.01.2020).
4. Курган Н., Возная Е. Повышение интероперабельности в международном железнодорожном сообщении Австрия – Словакия – Украина – Россия. Українські залізниці. 2014. № 12 (18). С. 24–33.
5. Ушкалов В. Ф., Мокрий Т. Ф., Малышева И. Ю. Математическая модель взаимодействия железнодорожного экипажа и пути с учетом распределения контактных сил по пятнам контакта. Техническая механика. 2015. № 2. С. 79–89.
6. ДСТУ EN 13848-5:2018 (EN 13848-5:2017, IDT). Залізничний транспорт. Колія. Властивості геометрії колії. Частина 5. Геометричні порівняльні властивості. Проста лінія. 2018.
7. Інструкція з огляду, обстеження, ремонту та формування вагонних колісних пар: ЦВ-ЦЛ-0062. – Затв. «Укрзалізниця» 01.04.05 р. вид. офіц. К.: ТОВ «НВП Поліграфсервіс». 2006. 102 с.
Copyright (©) 2022 Мокрій Т. Ф., Малишева І. Ю., Лапіна Л. Г., Безрукавий Н. В.
Copyright © 2014-2022 Технічна механіка
____________________________________________________________________________________________________________________________
|
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ
===================
Політика відкритого доступу
===================
ПОЛОЖЕННЯ
про етику публікацій
===================
|