ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
N 3 (2023): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
11
________________________________________________________ УДК 629.7.063.2 Технічна механіка, 2023, 3, 124 - 136 УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДІВ НАГРІВУ КСЕНОНУ ДЛЯ ЗАПОБІГАННЯ ПОТРАПЛЯННЮ РІДКОЇ ФАЗИ РОБОЧОЇ РЕЧОВИНИ ДО СИСТЕМИ ПОДАЧІ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2023.03.124 Юрков Б. В., Асмоловський С. Ю.
Юрков Б. В.
Серед різноманітних типів двигунних установок найбільш поширеними стають електрореактивні
двигунні установки холлівського типу. Це пов’язано з тим, що використання холлівського
двигуна дозволяє отримати високі значення характеристик двигунної установки при простоті
конструкції у порівнянні з іншими типами двигунних установок. Для електрореактивних
двигуних установок холлівського типу основною робочою речовиною є ксенон, оскільки він
має досить високу атомну вагу, низьку енергію іонізації і є інертним газом, що дає змогу
отримати високі характеристики двигунної установки при простоті її експлуатації.
Використання ксенону у якості робочої речовини має особливість у зв’язку з його критичною
температурою (289,74 K), що призводить до появи рідкої фази у балоні і, відповідно,
стрибкам тиску, що унеможливлює використання системи подачі робочої речовини. Для
виключення потрапляння рідкої фази ксенону до ресивера у електрореактивних двигунних
установках використовують нагрівачі, що розміщуються на балоні з ксеноном та підтримують
його температуру у заданому діапазоні. Проте даний підхід має наступні недоліки: низька
теплопровідність композитних балонів погіршує передачу тепла від нагрівачів до ксенону;
прогрів всього балона перед запуском двигуна збільшує час підготовки двигунної установки
до запуску, а постійне підтримання температури балона призводить до збільшення
енергоспоживання двигунною установкою; недоцільність підтримання температури усього
запасу ксенону в той час, як за одне включення двигуна витрачається лише декілька грамів
ксенону. Проблема, яка вирішувалась в даній роботі, полягає у зміні підходу до нагріву
робочої речовини, яка поступає у систему подачі. Аналіз літературних джерел показав, що
зазначена проблема є актуальною і має шляхи до удосконалення існуючих методів. Для
вирішення зазначеної проблеми були проведені теоретичні розрахунки, які були перевірені
експериментальним шляхом. В результаті досліджень було запропоновано методику розрахунку
газифікатору, який підтримує температуру робочої речовини, що поступає в ресивер, у
діапазоні від 293 К до 298 К, що усуне можливе потрапляння рідкої фази ксенону до
ресивера системи подачі. Дослідження дозволяють використовувати запропонований
конструктивний елемент (газифікатор), замість нагрівачів балону, що значно знижує
споживану потужність і підтримує стабільну роботу системи подачі робочої речовини.
Висновки, отримані за результатами досліджень, можуть бути корисними для більшості
розробників систем зберігання і подачі електрореактивних двигунних установок.
система зберігання робочої речовини, електрореактивна двигунна установка, ксенон, методика розрахунку газифікатора
1. Chiasson T. M. Modeling the Characteristics of Propulsion Systems Providing Less Than 10 N Thrust. 2012. Thesis (S.M.)-Massachusetts Institute of Technology, Dept. of Aeronautics and Astronautics.
URL: https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/76096 (дата звернення: 10.08.2023).
Copyright (©) 2023 Юрков Б. В., Асмоловський С. Ю. Copyright © 2014-2023 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |