ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 4 (2021): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
11
________________________________________________________ УДК 629.4:62-788.2 Технічна механіка, 2021, 4, 118 - 128 ВИЗНАЧЕННЯ СИЛОВОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ВЗАЄМОДІЇ СИСТЕМИ ПАСИВНОЇ БЕЗПЕКИ ГОЛОВНОГО ВАГОНА З ВЕЛИКИМ ТРАНСПОРТНИМ ЗАСОБОМ ПРИ ЗІТКНЕННІ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2021.04.118 Соболевська М. Б., Горобець Д. В., Сирота С. А.
Соболевська М. Б.
Одним з пріоритетів Національної економічної стратегії України на період до 2030 року є розвиток
транспортної галузі, зокрема оновлення рухомого складу, впровадження високошвидкісного
пасажирського залізничного транспорту, підвищення рівня безпеки залізничних перевезень. Оновлення
вітчизняного моторвагонного рухомого складу повинно відбуватися у відповідності до гармонізованих
з європейськими нових вітчизняних стандартів, серед яких слід зазначити ДСТУ EN 15227, що
регламентує пасивну безпеку пасажирського поїзда при аварійних зіткненнях з різними перешкодами.
Нові конструкції вагонів мають бути обладнані не тільки ефективними сучасними гальмівними
засобами для попередження аварійних зіткнень, але й системами пасивної безпеки, до складу яких
входять пристрої поглинання енергії. Основним завданням цих пристроїв є зниження до допустимого
рівня поздовжніх зусиль у міжвагонних з’єднаннях та прискорень вагонів при визначених стандартом
ДСТУ EN 15227 трьох сценаріях зіткнень. У відділі статистичної динаміки і динаміки багатовимірних
механічних систем Інституту технічної механіки Національної академії наук України і Державного
космічного агентства України розроблено концепцію пасивного захисту вітчизняних швидкісних
пасажирських поїздів при аварійних зіткненнях, що відповідають сценаріям стандарту ДСТУ EN 15227,
пропозиції щодо пасивного захисту головного вагона моторвагонного поїзда, а також стільникові
конструкції пристроїв поглинання енергії нижнього (ППЕ 1) і верхнього (ППЕ ВР) рівнів, які
інтегруються в конструкцію лобової частини головного вагона та призначаються для гасіння основної
частини енергії удару при лобових зіткненнях поїзда з перешкодами. В статті розглянуто сценарій
3 ДСТУ EN 15227: зіткнення еталонного моторвагонного поїзда зі швидкістю 110 км/год на залізничному
переїзді з великим транспортним засобом масою 15 т, який моделюється великогабаритною перешкодою,
що може деформуватися (ВПД). Метою статті є визначення силової характеристики взаємодії пристроїв
поглинання енергії, розташованих в лобовій частині головного вагона, з великим транспортним засобом
при зіткненні для подальшої оцінки відповідності запропонованого пасивного захисту нормативним
вимогам. Побудовано скінченно-елементні моделі для аналізу пластичного деформування елементів
систем “ППЕ 1 – ВПД”, “ППЕ ВР – ВПД” та “ППЕ 1 – ППЕ ВР – ВПД” при зіткненні з урахуванням
геометричної та фізичної нелінійностей, динамічного зміцнення сталі в залежності від швидкості
удару, змінної контактної взаємодії елементів розглянутої системи. В результаті виконаних
досліджень визначено силові характеристики взаємодії пристроїв поглинання енергії з перешкодою,
а також сумарну характеристику залежності контактного зусилля між двома пристроями нижнього та
двома пристроями верхнього рівня від переміщення центра мас перешкоди при зіткненні. Запропоновані
математичні моделі, отримані силові характеристики можуть бути використані при дослідженні
динаміки зіткнення еталонного моторвагонного поїзда з великим транспортним засобом з метою
оцінки відповідності пасивного захисту вітчизняного головного вагона, що проєктується, вимогам
ДСТУ EN 15227.
моторвагонний поїзд, безпека руху, аварійне зіткнення, головний вагон, система пасивної безпеки, пристрої поглинання енергії, великий транспортний засіб
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 р. № 179 Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179 (дата звернення: 07.06.2021).
Copyright (©) 2021 Соболевська М. Б., Горобець Д. В., Сирота С. А. Copyright © 2014-2021 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |