ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 4 (2020): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
4
________________________________________________________ УДК 532.528:621 Технічна механіка, 2020, 4, 35- 42 КЕРУВАНННЯ ВЕКТОРОМ ТЯГИ РАКЕТНОГО ДВИГУНА ВДУВОМ ПРОДУКТІВ ДЕТОНАЦІЇ В НАДЗВУКОВУ ЧАСТИНУ СОПЛА DOI: https://doi.org/10.15407/itm2020.04.035 Долгополов C. І.
Долгополов C. І.
При дослідженні кавітаційних течій рідини в нерухомих каналах (трубці Вентурі) було встановлено,
що при зниженні тиску на виході з каналу настає такий момент, коли витрата рідини перестає
збільшуватися. Для збільшення витрати необхідно підвищити тиск на вході. Це явище обмеження
витрати рідини при фіксованому тиску на вході зумовлено критичним режимом кавітаційної течії
в найбільш вузькому місці і отримало назву запирання. Для лопастних насосів також відомі режими
запирання, які описуються так званою характеристикою режимів запирання, що зв'язує критичні
значення витрати через насос з вхідним тиском. Метою цієї роботи є розвиток гідродинамічної
моделі кавітуючих насосів рідинних ракетних двигунів (РРД) за рахунок можливості математичного
моделювання режимів запирання. Розроблено механізм реалізації процесу запирання в насосах.
Він полягає в такому. Коли амплітуди коливань параметрів досить великі, то на i-му кроці
інтегрування значення вхідних витрати і тиску можуть виявитися в недоступній області значень
– нижче характеристики режимів запирання. У цьому випадку значення параметрів витрати і тиску
повинні бути уточнені. Встановлено, що розрахункова величина зниження частоти кавітаційних
автоколивань по відношенню до власної частоти коливань гідравлічної системи з кавітуючим насосом
є близькою до експериментальної в тому випадку, коли точка обмеження вхідних витрати і тиску
за характеристикою режимів запирання знаходиться на перетині прямої, що з'єднує числові значення
витрати і тиску на вході в насос на i-1 та i-му кроках інтегрування, і характеристики режимів
запирання. Показано, що характеристика режимів запирання насоса є специфічною нелінійністю,
яка пов'язана з критичною кавітаційною течією рідини в насосі і може проявитися при великих
розмахах коливань параметрів. Встановлено, що характеристика режимів запирання в насосах РРД
при реалізації режимів запирання більш впливає на параметри кавітаційних коливань, ніж
залежність об'єму кавітаційних каверн від тиску і витрати на вході в насос і є визначальною
нелінійністю в насосній системі на зазначених режимах.
рідинний ракетний двигун, шнековідцентровий насос, кавітація, кавітаційні автоколивання, гідродинамічна модель, запирання, характеристика режимів запирання
1. Пилипенко В. В. Кавитационные автоколебания. К.: Наук. думка, 1989. 316 с.
Copyright (©) 2020 Долгополов C. І. Copyright © 2014-2020 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |