ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 1 (2022): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
6
________________________________________________________ УДК 629.4:62-788.2 Технічна механіка, 2022, 1, 51- 66 ОЦІНКА ДИНАМІЧНОЇ НАВАНТАЖЕНОСТІ ЕКІПАЖІВ МОТОРВАГОННОГО ПОЇЗДА З СИСТЕМОЮ ПАСИВНОЇ БЕЗПЕКИ ПРИ ЙОГО ЗІТКНЕННІ З ВЕЛИКИМ ТРАНСПОРТНИМ ЗАСОБОМ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2022.01.051 Соболевська М. Б., Горобець Д. В.
Соболевська М. Б.
Актуальною проблемою вітчизняного залізничного транспорту є оновлення моторвагонного
рухомого складу, підвищення швидкостей та безпеки його руху у відповідності до діючих
вітчизняних стандартів ДСТУ EN 12663 та ДСТУ EN 15227, які регламентують відповідно
міцність конструкцій вагонів пасажирського поїзда в експлуатації та його пасивну
безпеку при аварійних зіткненнях з різними перешкодами. Спираючись на світовий
досвід, в Інституті технічної механіки Національної академії наук України і
Державного космічного агентства України розроблено концепцію пасивного захисту
вітчизняних швидкісних пасажирських поїздів при аварійних зіткненнях, що відповідають
сценаріям стандарту ДСТУ EN 15227, пропозиції щодо пасивного захисту вітчизняного
головного вагона моторвагонного поїзда, стільникові конструкції пристроїв поглинання
енергії нижнього (ППЕ 1) і верхнього (ППЕ ВР) рівнів для лобової частини головного
вагона, а також пристрої нижнього рівня (ППЕ 2 і ППЕ 3) для установки в міжвагонних
з’єднаннях. Конструкції захисних пристроїв верхнього та нижнього рівнів для вагонів
вітчизняного моторвагонного поїзда розроблено на основі результатів
скінченно-елементного моделювання з використанням попереднього досвіду розробки
пристрою пасивного захисту для швидкісного пасажирського локомотива та результатів
успішного креш-тесту прототипу цього пристрою. Для сценарію 3, що характеризує
зіткнення еталонного моторвагонного поїзда зі швидкістю 110 км/год на залізничному
переїзді з великим транспортним засобом масою 15 т, розроблено згідно з вимогами
ДСТУ EN 15227 модель великогабаритної перешкоди, що може деформуватися (ВПД).
Розроблено також скінченно-елементні моделі, за якими визначено силові
характеристики взаємодії запропонованих елементів пасивного захисту головного вагона
з ВПД. Метою статті є визначення динамічної навантаженості екіпажів моторвагонного
поїзда, обладнаного засобами пасивного захисту, при зіткненні поїзда з великим
транспортним засобом. На основі математичної моделі зіткнення ідентичних
моторвагонних поїздів розроблено математичну модель зіткнення еталонного поїзда з
великим транспортним засобом на залізничному переїзді (сценарій 3) з урахуванням
визначених силових характеристик взаємодії перешкоди з двома ППЕ 1 нижнього рівня,
двома ППЕ ВР верхнього рівня та роботи конструкції головного вагона при зіткненні.
Проведено аналіз динамічної навантаженості екіпажів еталонного поїзда з системою
пасивної безпеки (маса головного вагона 80 т, маси проміжних вагонів 50 т або 64 т)
при його зіткненні згідно з умовами сценарію 3. Дослідження проведено для двох схем
розміщення ППЕ в лобовій частині головного вагона. Установлено, що запропонований
пасивний захист вагонів еталонного поїзда для обох схем згідно з визначеними
варіантами використання ППЕ нижнього та верхнього рівнів в залежності від мас
проміжних вагонів відповідає критеріям ДСТУ EN 15227 для сценарію 3. Розроблена
математична модель для оцінки динамічної навантаженості екіпажів пасажирського
поїзда з системою пасивної безпеки при його зіткненні з великим транспортним
засобом, отримані результати досліджень можуть бути використані при проєктуванні
сучасного швидкісного моторвагонного поїзда згідно з вимогами ДСТУ EN 15227.
моторвагонний поїзд, аварійне зіткнення, великий транспортний засіб, головний вагон, засоби пасивного захисту, динамічна навантаженість
1. ДСТУ EN 12663-1:2018 (EN 12663-1:2010 + A1:2014, IDT). Залізничний транспорт. Структурні вимоги органів залізничного транспорту. Частина 1. Локомотиви та пасажирський рухомий склад (і альтернативний метод для вантажних вагонів). 2018. 18 c.
Copyright (©) 2022 Соболевська М. Б., Горобець Д. В. Copyright © 2014-2022 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |