ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2021): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
7
________________________________________________________ УДК 629.4.015 Технічна механіка, 2021, 2, 91 - 99 МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ПРОСТОРОВИХ КОЛИВАНЬ ЗЧЛЕНОВАНОГО ПАСАЖИРСЬКОГО ПОЇЗДА DOI: https://doi.org/10.15407/itm2021.02.091 Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В.
Маркова О. М.
Проблема розвитку швидкісного залізничного транспорту є актуальною для України. У багатьох
країнах для цього використовують зчленовані поїзди. Оскільки зв’язки між вагонами в такому
поїзді різняться між собою, для дослідження його динамічних характеристик необхідно
складати повну модель коливань поїзда, а не окремого вагона. Стаття присвячена розробці
математичної моделі просторових коливань зчленованого пасажирського поїзда. Даний поїзд
складається з 7-ми вагонів: один моторний вагон, один перехідний вагон, три зчленовані
вагони, далі ще один перехідний вагон і знову один моторний вагон. Диференціальні
рівняння руху поїзда по колії довільної форми складено як рівняння Лагранжа другого
роду. Прийнято до уваги всі необхідні особливості конструкції екіпажів. Зчленовані
вагони мають спільні візки з суміжними вагонами та з перехідним вагоном і зв'язок між
вагонами забезпечується за допомогою шарніра. Робота шарніра між двома вагонами
моделюється пружинами та демпферами, що діють в горизонтальному та вертикальному
напрямах. Демпфери між кузовами двох сусідніх вагонів моделюються як демпфери в’язкого
тертя. Складено систему з 257 диференціальних рівнянь другого порядку, які описують рух
зчленованого поїзда вздовж прямолінійної, криволінійної та перехідної ділянок колії з
урахуванням випадкових нерівностей колії. На основі отриманої математичної моделі
розроблено алгоритм та відповідне програмне забезпечення для моделювання широкого кола
випадків, що включають всі можливі комбінації параметрів для елементів поїзда та
технічного стану колії. Дослідження власних коливань поїзда показало його стабільний
рух у всьому діапазоні розглянутих швидкостей (40 км/год – 180 км/год). Результати,
отримані для руху поїзда вздовж колії, призначеної для швидкісного руху, показали, що
всі динамічні характеристики та показник якості руху забезпечують безпеку руху поїзда
та комфортні умови для пасажирів.
математична модель, зчленований поїзд, просторові коливання, динамічні характеристики
1. Shimamune R., Kikuchi T., Nomoto H., Osawa M. Adoption of Articulated Structure in AC Train. JR EAST Technical Review. 2002. No. 1. Pp. 38–45.
Copyright (©) 2021 Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В. Copyright © 2014-2021 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |