ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2018): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
8
________________________________________________________ УДК 625.032.4 Технічна механіка, 2018, 2, 90 - 102 ВИЗНАЧЕННЯ ХАРАКТЕРИСТИК ПЕРЕШКОД ДЛЯ НОРМАТИВНИХ СЦЕНАРІЇВ ЗІТКНЕНЬ ПАСАЖИРСЬКИХ ПОЇЗДІВ Соболевська М. Б., Горобець Д. В., Сирота С. А.
Соболевська М. Б.
На теперішній час актуальними тенденціями розвитку вітчизняного залізничного транспорту є оновлення пасажирського рухомого складу, збільшення швидкостей руху поїздів, орієнтація на європейські стандарти. В конструкції екіпажів швидкісного пасажирського поїзда нового покоління повинні бути інтегровані системи пасивної безпеки (СПБ), які спрацьовують в момент аварійного зіткнення, дозволяють погасити кінетичну енергію удару, зберегти життя пасажирів і поїзної бригади, мінімізувати наслідки аварії. У 2016 році Україна методом підтвердження прийняла стандарт ДСТУ EN 15227:2015 (EN 15227:2008), що відповідає європейському стандарту EN 15227, який регламентує пасивну безпеку пасажирських поїздів при зіткненнях. У цьому стандарті визначено чотири сценарії зіткнень еталонного поїзда, які використовуються при проектуванні і експериментальному відпрацюванні залізничних екіпажів з СПБ. Мета досліджень – визначення характеристик еталонних перешкод в сценаріях зіткнень з урахуванням відмінностей вітчизняного пасажирського рухомого складу від європейського (об’єднані ударно-тягові прилади, різні габаритні і масові обмеження, інші нормативні вимоги та інше). Особливу увагу в статті приділено визначенню характеристик перешкод в сценарії 2 – зіткнення з вантажним вагоном, обладнаним об’єднаними ударно-тяговими пристроями, а також в сценарії 3, який характеризує зіткнення з вантажним автомобілем на залізничному переїзді і є базовим при оцінці параметрів конструкції кабіни машиніста з СПБ. У цьому сценарії вантажний автомобіль є вільно розташованою на залізничному переїз-ді перешкодою з заданими геометричними параметрами, що може деформуватися. У стандарті EN 15227 наведено критерій для розробки моделі перешкоди, що може деформуватися. Розробка такої моделі пе-редбачає створення геометричної моделі перешкоди, побудову її скінченно-елементної схеми і визначення фізико-механічних параметрів. У статті запропоновано геометричну модель перешкоди у вигляді конструкції, що складається з трьох фрагментів (обшивки, серцевини та нижньої частини). Новизною роботи є твердотільна скінченно-елементна модель пластичного деформування перешкоди при ударі кулею. Виконано комплекс досліджень впливу фізико-механічних параметрів перешкоди на характеристику контактної сили. Розроблено модель перешкоди, що відповідає критерію стандарту EN 15227. Вона може бути використана при проектуванні кабін машиніста з СПБ і для оцінки виконання вимог стандарту EN 15227 при аварійних зіткненнях еталонних поїздів відповідно до сценарію 3.
швидкісний пасажирський поїзд, вантажний автомобіль, зіткнення на залізничному переїзді, скінченно-елементне моделювання, модель перешкоди, що деформується
1. Програма (прогнозна) оновлення рухомого складу ПАТ “Укрзалізниця” на період до 2021 року та її виконання у 2017 році. URL: http://eurotrain.railway-publish.com/assets/files/pdf/1.pdf (Last accessed: 15.09.2017).
Copyright (©) 2018 Соболевська М. Б., Горобець Д. В., Сирота С. А. Copyright © 2014-2018 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ |