ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2019): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
8
________________________________________________________ УДК 629.4:62-758.2 Технічна механіка, 2019, 2, 80- 92 ОЦІНКА ДИНАМІЧНОЇ НАВАНТАЖЕНОСТІ ЕКІПАЖІВ ПОЇЗДА З ЕЛЕМЕНТАМИ СИСТЕМИ ПАСИВНОЇ БЕЗПЕКИ ПРИ ЗІТКНЕННІ З ПЕРЕШКОДОЮ Науменко Н. Ю., Соболевська М. Б.
Науменко Н. Ю.
Актуальною проблемою вітчизняного залізничного транспорту є заміна морально і фізично
застарілих пасажирських поїздів локомотивної тяги новими швидкісними поїздами
з ефективними засобами активного захисту і системами пасивної безпеки (СПБ) при
аварійних зіткненнях з різними перешкодами. СПБ призначено для захисту пасажирів
і персоналу поїзда, збереження несучих конструкцій залізничних екіпажів, скорочення
витрат на ліквідацію наслідків зіткнень. В аварійній ситуації в результаті
контрольованого пластичного деформування елементів СПБ відбувається поглинання
кінетичної енергії удару, зниження поздовжніх зусиль в міжвагонних з’єднаннях
і прискорень екіпажів. Пасивну безпеку при зіткненнях пасажирських поїздів
в країнах ЕС регламентує стандарт EN 15227, який в 2016 р. був введений в дію
в Україні як ДСТУ EN 15227:2015. У ньому визначено еталонні поїзди, чотири
сценарії зіткнення, вимоги з пасивної безпеки і критерії для оцінки відповідності
розроблених конструкцій рухомого складу цим вимогам. У статті розглядається
сценарій 3, який характеризує зіткнення зі швидкістю 110 км/год пасажирського
поїзда з великим дорожнім транспортним засобом масою 15 т, що представляє собою
великогабаритну перешкоду, яка вільно стоїть на переїзді та може деформуватися
(ВДП). Мета роботи – оцінка динамічної навантаженості екіпажів пасажирського
поїзда локомотивної тяги, обладнаних СПБ, при зіткненні з ВДП згідно зі
сценарієм 3. Науковою новизною статті є удосконалена математична модель
для розв’язання нелінійної динамічної задачі про зіткнення еталонного поїзда
з ВДП на переїзді з урахуванням роботи поглинаючих апаратів автозчепних пристроїв,
можливості зсуву об’єднаних ударно-тягових пристроїв у підвагонний простір,
пластичного деформування пристроїв поглинання енергії (ППЕ), можливості
виникнення пластичних деформацій в конструкціях локомотивів і вагонів, а також
взаємодії ВДП і елементів передньої частини локомотива. Вказана математична
модель дозволяє отримати середні значення прискорень екіпажів і пластичних
деформацій їх конструкцій для порівняння з допустимими значеннями. В результаті
проведених досліджень встановлено, що вимоги стандарту ДСТУ EN 15227:2015 для
сценарію 3 виконуються, якщо локомотив масою 123 т має в передній частині
каркаса кабіни жертовну зону енергоємністю 0,3 МДж і обладнаний з двох сторін
двома ППЕ з енергоємністю кожного 0,95 МДж, а пасажирські вагони масою 64 т
обладнані з двох боків двома ППЕ з енергоємністю кожного 0,3 МДж. Запропонована
математична модель і результати виконаних досліджень можуть бути використані
при проектуванні залізничних екіпажів вітчизняного пасажирського поїзда
локомотивної тяги з урахуванням вимог ДСТУ EN 15227:2015.
пасажирський поїзд; зіткнення на переїзді; великогабаритна перешкода, що деформується; система пасивної безпеки
1. EN 15227. Railway applications – Crashworthiness requirements for railway vehicle bodies. Brussels, 2008. 37 p.
Copyright (©) 2019 Науменко Н. Ю., Соболевська М. Б. Copyright © 2014-2019 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |