ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2018): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
9
________________________________________________________ УДК 629.42.015 Технічна механіка, 2018, 2, 103 - 112 ВИЗНАЧЕННЯ УМОВ СТІЙКОСТІ ЛОКОМОТИВА ВІД СХОДУ З РЕЙОК ПРИ АВАРІЙНИХ ЗІТКНЕННЯХ Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В.
Маркова О. М.
У статті розглянуто поведінку локомотива при його зіткненні з рухомою перешкодою, що знаходиться на залізничній колії. В якості перешкоди розглядалися екіпажі різної маси – вантажний поїзд, аналогічний локомотив і порожній вантажний вагон. Перешкода, з якою зіштовхувався локомотив, в початковому положенні була нерухомою, а після удару починала рух по рейковій колії. Метою проведення досліджень було визначення умов, що забезпечують стійкість колісних пар локомотива від сходу з рейок в розглянутій аварійної ситуації. Для розв’язання поставленої задачі використано розроблену авторами математичну модель просторових коливань шестивісного локомотива, обладнаного системою пасивної безпеки і протипідйомними пристроями, і комп'ютерну програму, що дозволяє проводити розрахунки для дослідження динамічних процесів, що протікають при русі залізничного екіпажу як в стандартних умовах, так і в аварійній ситуації. На першому етапі аналізувалися аварійні ситуації в разі, коли сили, що виникають під час взаємодії рухомого екіпажу з перешкодою, діють тільки в поздовжньому напрямку, що збігається з напрямком осі колії. При цьому поздовжня вісь кузова локомотива в процесі руху залишається паралельною поздовжній осі колії і схід колісних пар локомотива з рейок не відбувається. Такий рух можливий тільки при ідеальному стані колії. При русі локомотива по реальному рейковому шляху з нерівностями різного типу мають місце коливання екіпажу в процесі руху, що призводить до появи змінного в часі кута повороту кузова відносно вертикальної осі в горизонтальній площині. У такій ситуації при зіткненні з перешкодою силова взаємодія екіпажів не обмежується дією тільки поздовжніх сил, виникають також поперечні сили взаємодії екіпажів, що зіштовхуються, що в свою чергу призводить до зростання поперечних сил взаємодії коліс і рейок, які істотно впливають на стійкість колісних пар локомотива від сходу з рейок. Проведені розрахунки показали, що чим важче екіпаж-перешкода і чим вище швидкість руху локомотива в момент зіткнення, тим більше ймовірність сходу коліс локомотива з рейок. Стійкість руху локомотива, обладнаного елементами пасивного захисту, від сходу колісних пар з рейок під час аварійних зіткнень в значній мірі залежить також від технічного стану залізничної колії. Чим вище рівень нерівностей рейкової колії, тим більше ймовірність сходу екіпажа з рейок.
аварійна ситуація, динамічний показник, локомотив, математичне моделювання, схід з рейок
1. . Мямлин С. В., Науменко Н. Е., Маркова О. М., Ковтун Е. Н., Малый В. В. Оценка динамических пока-зателей шестиосного локомотива. Наука и прогресс транспорта: Вестник ДИИТа. 2015. № 3 (57). С. 186 –198.
Copyright (©) 2018 Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В. Copyright © 2014-2018 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ |