| ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА  |   | ||||||
| 
 | |||||||
|  | Головна
>
Архів
>
№ 2 (2018): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
9 ________________________________________________________ УДК 629.42.015 Технічна механіка, 2018, 2, 103 - 112 ВИЗНАЧЕННЯ УМОВ СТІЙКОСТІ ЛОКОМОТИВА ВІД СХОДУ З РЕЙОК ПРИ АВАРІЙНИХ ЗІТКНЕННЯХ Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В. 
 
Маркова О. М.
 
      
У статті розглянуто поведінку локомотива при його зіткненні з рухомою перешкодою, що знаходиться
 на залізничній колії. В якості перешкоди розглядалися екіпажі різної маси – вантажний поїзд,
 аналогічний локомотив і порожній вантажний вагон. Перешкода, з якою зіштовхувався локомотив,
 в початковому положенні була нерухомою, а після удару починала рух по рейковій колії. Метою
 проведення досліджень було визначення умов, що забезпечують стійкість колісних пар локомотива
 від сходу з рейок в розглянутій аварійної ситуації.
Для розв’язання поставленої задачі використано розроблену авторами математичну модель просторових
 коливань шестивісного локомотива, обладнаного системою пасивної безпеки і протипідйомними пристроями,
 і комп'ютерну програму, що дозволяє проводити розрахунки для дослідження динамічних процесів, що
 протікають при русі залізничного екіпажу як в стандартних умовах, так і в аварійній ситуації.
На першому етапі аналізувалися аварійні ситуації в разі, коли сили, що виникають під час взаємодії
 рухомого екіпажу з перешкодою, діють тільки в поздовжньому напрямку, що збігається з напрямком осі
 колії. При цьому поздовжня вісь кузова локомотива в процесі руху залишається паралельною поздовжній
 осі колії і схід колісних пар локомотива з рейок не відбувається. Такий рух можливий тільки при ідеальному
 стані колії. При русі локомотива по реальному рейковому шляху з нерівностями різного типу мають місце
 коливання екіпажу в процесі руху, що призводить до появи змінного в часі кута повороту кузова відносно
 вертикальної осі в горизонтальній площині. У такій ситуації при зіткненні з перешкодою силова взаємодія
 екіпажів не обмежується дією тільки поздовжніх сил, виникають також поперечні сили взаємодії екіпажів,
 що зіштовхуються, що в свою чергу призводить до зростання поперечних сил взаємодії коліс і рейок, які
 істотно впливають на стійкість колісних пар локомотива від сходу з рейок. 
Проведені розрахунки показали, що чим важче екіпаж-перешкода і чим вище швидкість руху локомотива
 в момент зіткнення, тим більше ймовірність сходу коліс локомотива з рейок. Стійкість руху локомотива,
 обладнаного елементами пасивного захисту, від сходу колісних пар з рейок під час аварійних зіткнень
 в значній мірі залежить також від технічного стану залізничної колії. Чим вище рівень нерівностей
 рейкової колії, тим більше ймовірність сходу екіпажа з рейок.
                  
 аварійна ситуація, динамічний показник, локомотив, математичне моделювання, схід з рейок 
 
 
1.	. Мямлин С. В., Науменко Н. Е., Маркова О. М., Ковтун Е. Н., Малый В. В. Оценка динамических пока-зателей шестиосного локомотива. Наука и прогресс транспорта:  Вестник ДИИТа. 2015. № 3 (57). С. 186 –198.
 Copyright (©) 2018 Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В. Copyright © 2014-2018 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ | КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ  |