ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
ISSN 1561-9184 (друкована версія), ISSN 2616-6380 (електронна версія)

English
Ukrainian
Головна > Архів > № 3 (2019): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА > 2
________________________________________________________

УДК 629.78.533.6.013:621.45

Технічна механіка, 2019, 3, 16 - 29

ДИНАМІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ КОМБІНОВАНОЇ СИСТЕМИ КЕРУВАННЯ ВЕКТОРОМ ТЯГИ РАКЕТНОГО ДВИГУНА

DOI: https://doi.org/10.15407/itm2019.03.016

Токарева О. Л., Прядко Н. С., Тернова К. В.

      ПРО ЦИХ АВТОРІВ

Токарева О. Л.
Інститут технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна

Прядко Н. С.
Інститут технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна

Тернова К. В.
Інститут технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України,
Україна

      АНОТАЦІЯ

      Високе енергонапруження рідинного ракетного двигуна (РРД) та його агрегатів істотно позначається на динаміці перехідних процесів, що протікають в них та виникають при зміні положення керуючих органів. Для аналізу стійкості процесу керування й оцінки точності керування РРД необхідно знати динамічні частотні характеристики виконавчих органів системи керування (СК). Визначення якості перехідних процесів, рішення задачі вибору оптимального варіанту СК і аналіз її особливостей вимагають дослідження динамічних характеристик при різних значеннях динамічних параметрів (передавальних коефіцієнтів регуляторів, постійних часу і коефіцієнтів підсилення передавальних функцій окремих агрегатів РРД).
      Для космічних ступенів ракет (КСР), з урахуванням специфіки їх функціонування, розглядається задача керування вектором тяги маршового РРД з використанням комбінованої системи керування вектором тяги (КСКВТ). КСКВТ для КСР складається з великогабаритної інтерцепторної газодинамічної системи керування вектором тяги (ГСКВТ) і системи керуючих реактивних сопел. Така комбінація виконавчих органів СК здатна ефективно виконувати програму польоту і парирувати нештатні збурення, що виникають при польоті КСР.
      Мета роботи – розробка структурної схеми та розрахунок комплексної передавальної функції інтер-цепторної ГСКВТ у складі КСКВТ, побудова частотних характеристик за попередніми оцінними значеннями динамічних параметрів для подальшого аналізу стійкості і якості КСУВТ.
      Розроблено функціональну схему комбінованої системи керування маршового двигуна, що складається з інтерцепторного вузла вприскування (ІВВ) компонента палива як виконавчого органу ГСКВТ по каналу наведення та системи керуючих сопел як виконавчого органу каналу стабілізації КСР. Розроблено структурну схему ГСКВТ з ІВВ. За первинними оцінними значеннями динамічних параметрів розраховано перехідну функцію та амплітудно-фазові частотні характеристики комплексної передавальної функції ГСКВТ. Аналіз результатів числових досліджень дозволив виділити режим функціонування, що відповідає якісному процесу керування. Подальші дослідження спрямовані на аналіз якості (стійкості) ГСКВТ і пошук оптимальних комбінацій значень динамічних параметрів з метою підвищення ефективності КСКВТ для маршових двигунів КСР.
      Pdf (Український)







      КЛЮЧОВІ СЛОВА

космічний ступінь ракети, ракетний двигун, система керування вектором тяги, динамічні характеристики, газодинамічна система, комбінована система керування

      ПОВНИЙ ТЕКСТ:

Pdf (Український)









      ПОСИЛАННЯ

1. Гликман Б. Ф. Автоматическое регулирование жидкостных ракетных двигателей. М.: Машиностроение, 1989. 296 с

2. Бабкин А. И., Белов С. И., Рутковский Н. Б. и др. Основы теории автоматического управления ракетными двигательными установками. М.: Машиностроение. 1989. 456 с.

3. Махин В. А., Присняков В Ф., Белик Н. П. Динамика жидкостных ракетных двигателей. М.: Машиностроение. 1969. 383 с.

4. Мошкин Е. К. Динамические процессы в ЖРД. М.: Машиностроение. 1964. 254 с..

5. Попов Е. П. Теория линейных систем автоматического регулирования и управления. М.: Наука. 1989. 304 с.

6. Kovalenko N. D., Sheptun U. D., Kovalenko T. A., Strelnikov G. A. The new concept of thrust vector control for rocket engine. Системні технології. 2017. № 6 (107). С. 120–127.

7. Коваленко Т. А., Коваленко Г. Н., Сироткина Н. П. Управление вектором тяги ЖРД космической ступени ракеты-носителя при возникновении массовой асимметрии. Техническая механика. 2016. № 1. С 51–59.

8. Зайцев Г. Ф. Теория автоматического управления и регулирования. К.: Вища школа. 1989. 431 с.

9. Мамонова М. В., Прудников В. В., Прудникова И. А. Физика поверхности. Теоретические модели и экспериментальные методы. Физмат лит. 2011. 400 с.

10. Гимадиев А. Г. Автоматика и регулирование двигательных установок ракетных и космических систем. Самара: Самарский государственный аэрокосмический университет. 2010. 201 с.

11. Коваленко Н. Д. Управление сверхзвуковыми газовыми потоками в реактивных соплах. Киев: Наукова думка. 1992. 208 с.

12. Коваленко Н. Д. Ракетный двигатель как исполнительный орган системы управления полетом ракет. Днепропетровск: Институт технической механики НАН и НКА Украины. 2004. 412 с.





Copyright (©) 2019 Токарева О. Л., Прядко Н. С., Тернова К. В.

Copyright © 2014-2019 Технічна механіка


____________________________________________________________________________________________________________________________
КЕРІВНИЦТВО
ДЛЯ АВТОРІВ
Правила для авторів =================== Політика відкритого доступу
Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ
про етику публікацій
ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій ===================