ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
![]() |
||||||
|
|||||||
![]() |
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2020): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
3
________________________________________________________ УДК 629.7.036 Технічна механіка, 2020, 2, 36 - 46 ЧИСЛОВЕ МОДЕЛЮВАННЯ ГАЗОДИНАМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ ДЛЯ ОПТИМІЗАЦІЇ ПРОЄКТУВАННЯ ОБТІКАЧА РАКЕТИ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2020.02.036 Василів С. С., Прядко Н. С.
Василів С. С.
Обтікач необхідний для захисту корисного навантаження від впливу зовнішніх факторів під час
польоту ракети. Він повинен витримувати значні силові та температурні навантаження і
безпечно відстиковуватись та відводитись від ракети. В роботі розглянуто процес
відстикування стулок обтікача ракети при надзвуковому обтіканні в приземних щільних шарах
атмосфери. Для процесу відведення стулки від корпуса ракети запропоновано використовувати
детонаційний шнуровий ракетний двигун, що розвиває значну силу тяги при малій масі та
нетривалій роботі. Це суттєво дозволяє знизити масу обтікача. Визначення сил, що діють на
обтікач, проводилося за допомогою комп’ютерного моделювання цього процесу. Розроблено
методику розрахунку основних параметрів детонаційного шнурового ракетного двигуна для
відведення стулки обтікача від ракети. В математичній моделі руху обтікача відносно ракети
в процесі розстикування й відведення розглядаються два варіанти: розрахунковий варіант
відриву і прискорення стулок при нерозривному механічному контакті з ракетою, а також
випадок автономного руху стулки по інерції окремо від ракети. Результатами комп’ютерного
моделювання є проекції аеродинамічних сил і обертаючого моменту, картина розподілу тиску
повітря за найбільш характерними кутами відведення стулок обтікача від ракети.
Змодельоване обтікання п’ятьох варіантів стулок з різними за формою захисними
перегородками: конічною, вгнутою конічною, сферичною, вгнутою сферичною та плоскою.
Оптимальним, з точки зору мінімальних затрат енергії, виявився варіант з вгнутою
сферичною захисною перегородкою. Було визначено оптимальну форму, розмір та розміщення
перегородки. Виявлено ефекти, що дозволяють знизити необхідну тягу двигуна для відведення
стулки від корпуса ракети. У всіх випадках визначено картини розподілу тиску, що в
подальшому дозволяє провести розрахунки на міцність. Визначено мінімальну необхідну
тягу шнурового детонаційного двигуна для відведення стулки від корпуса ракети.
детонаційний шнуровий ракетний двигун, надзвукова течія, обертання, моделювання, розподіл тиску
1. Dotson K. W., Engblom W. A. Vortex-induced vibration of a heavy-lift launch vehicle during transonic flight. Journal of Fluids and Structures. 2004. V. 19. Iss. 5. Pp. 669–680.
https://doi.org/10.1016/j.jfluidstructs.2004.04.009
Copyright (©) 2020 Василів С. С., Прядко Н. С. Copyright © 2014-2020 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ ![]() ![]() про етику публікацій ![]() |