ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
![]() |
||||||
|
|||||||
![]() |
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2018): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
9
________________________________________________________ УДК 629.42.015 Технічна механіка, 2018, 2, 103 - 112 ВИЗНАЧЕННЯ УМОВ СТІЙКОСТІ ЛОКОМОТИВА ВІД СХОДУ З РЕЙОК ПРИ АВАРІЙНИХ ЗІТКНЕННЯХ Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В.
Маркова О. М.
У статті розглянуто поведінку локомотива при його зіткненні з рухомою перешкодою, що знаходиться
на залізничній колії. В якості перешкоди розглядалися екіпажі різної маси – вантажний поїзд,
аналогічний локомотив і порожній вантажний вагон. Перешкода, з якою зіштовхувався локомотив,
в початковому положенні була нерухомою, а після удару починала рух по рейковій колії. Метою
проведення досліджень було визначення умов, що забезпечують стійкість колісних пар локомотива
від сходу з рейок в розглянутій аварійної ситуації.
Для розв’язання поставленої задачі використано розроблену авторами математичну модель просторових
коливань шестивісного локомотива, обладнаного системою пасивної безпеки і протипідйомними пристроями,
і комп'ютерну програму, що дозволяє проводити розрахунки для дослідження динамічних процесів, що
протікають при русі залізничного екіпажу як в стандартних умовах, так і в аварійній ситуації.
На першому етапі аналізувалися аварійні ситуації в разі, коли сили, що виникають під час взаємодії
рухомого екіпажу з перешкодою, діють тільки в поздовжньому напрямку, що збігається з напрямком осі
колії. При цьому поздовжня вісь кузова локомотива в процесі руху залишається паралельною поздовжній
осі колії і схід колісних пар локомотива з рейок не відбувається. Такий рух можливий тільки при ідеальному
стані колії. При русі локомотива по реальному рейковому шляху з нерівностями різного типу мають місце
коливання екіпажу в процесі руху, що призводить до появи змінного в часі кута повороту кузова відносно
вертикальної осі в горизонтальній площині. У такій ситуації при зіткненні з перешкодою силова взаємодія
екіпажів не обмежується дією тільки поздовжніх сил, виникають також поперечні сили взаємодії екіпажів,
що зіштовхуються, що в свою чергу призводить до зростання поперечних сил взаємодії коліс і рейок, які
істотно впливають на стійкість колісних пар локомотива від сходу з рейок.
Проведені розрахунки показали, що чим важче екіпаж-перешкода і чим вище швидкість руху локомотива
в момент зіткнення, тим більше ймовірність сходу коліс локомотива з рейок. Стійкість руху локомотива,
обладнаного елементами пасивного захисту, від сходу колісних пар з рейок під час аварійних зіткнень
в значній мірі залежить також від технічного стану залізничної колії. Чим вище рівень нерівностей
рейкової колії, тим більше ймовірність сходу екіпажа з рейок.
аварійна ситуація, динамічний показник, локомотив, математичне моделювання, схід з рейок
1. . Мямлин С. В., Науменко Н. Е., Маркова О. М., Ковтун Е. Н., Малый В. В. Оценка динамических пока-зателей шестиосного локомотива. Наука и прогресс транспорта: Вестник ДИИТа. 2015. № 3 (57). С. 186 –198.
Copyright (©) 2018 Маркова О. М., Ковтун О. М., Малий В. В. Copyright © 2014-2018 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ ![]() |