ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
|||||||
|
|||||||
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2022): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
9
________________________________________________________ УДК 629.4:62-788.2 Технічна механіка, 2022, 2, 101 - 114 РОЗРОБКА РЕКОМЕНДАЦІЙ ЩОДО ПАСИВНОГО ЗАХИСТУ ГОЛОВНОГО ВАГОНА МОТОРВАГОННОГО ПОЇЗДА ПРИ АВАРІЙНИХ ЗІТКНЕННЯХ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2022.02.101 Соболевська М. Б., Горобець Д. В.
Соболевська М. Б.
Створення швидкісних моторвагонних поїздів в Україні має відбуватися у відповідності до діючих
вітчизняних стандартів ДСТУ EN 12663 [1] та ДСТУ EN 15227 [2], які регламентують міцність
конструкцій екіпажів експлуатації, їх активну і пасивну безпеку. В даній статті розглядаються
питання, пов’язані з розробкою рекомендацій щодо пасивного захисту головного вагона при
аварійних зіткненнях моторвагонного поїзда з перешкодами, визначенням параметрів пристроїв
поглинання енергії (ППЕ), які входять до системи пасивної безпеки головного вагона,
можливості використання алюмінієвих сплавів для ППЕ. В Інституті технічної механіки
Національної академії наук України і Державного космічного агентства України розроблено
концепцію пасивного захисту вітчизняних швидкісних пасажирських поїздів при аварійних
зіткненнях, що відповідають сценаріям стандарту ДСТУ EN 15227. Розроблено науково-методичне
забезпечення та скінченно-елементні моделі для дослідження пластичного деформування
конструкцій ППЕ, що містять стільники, при ударі. Запропоновано використовувати в лобовій
частині головного вагона пристрої поглинання енергії нижнього (ППЕ 1) і верхнього (ППЕ ВР)
рівнів, а в його хвостовій частині замість буферів – пристрої нижнього рівня (ППЕ 2 або
ППЕ 3, якщо проміжні вагони мають маси відповідно 50 т або 64 т). Конструкція ППЕ 1 включає
два послідовно розташованих елементи. Елемент 1 – короб з одношаровим пакетом шестигранних
стільників всередині. Елемент 2 це усічена піраміда, що складається із стільників з трикутними
чарунками. Конструкція ППЕ ВР має три ступені у формі елемента 2. Конструкцію ППЕ 2 та ППЕ 3
розроблено на основі елемента 1. Визначено параметри виготовлених зі сталі марки 08Ю
конструкцій ППЕ 1, ППЕ 2, ППЕ 3 з енергоємністю 0,95 МДж, 0,25 МДж і 0,3 МДж відповідно.
Побудовано тривимірну геометричну модель лобової частини головного вагона для вітчизняних
залізниць та запропоновано схему розміщення пристроїв поглинання енергії. Рекомендовано
встановити два ППЕ 1 в лобовій частині головного вагона, два ППЕ ВР і два ППЕ 2 або два ППЕ 3
у його хвостовій частині та у кінцевих частинах проміжних вагонів. Метою статті є розробка
рекомендацій щодо пасивного захисту вітчизняного головного вагона згідно з вимогами
ДСТУ EN 15227. Проведено дослідження щодо вибору раціональних параметрів пристрою ППЕ ВР,
виготовленого зі сталі 08Ю. Проаналізовано можливість використання для виготовлення
конструкцій ППЕ 1, ППЕ 2 (ППЕ 3) та ППЕ ВР замість сталі марки 08Ю алюмінієвих сплавів АМг2
та АМг6, які мають високі пластичні властивості, низьку густину та високу інертність до
агресивного зовнішнього середовища. В результаті виконаного комплексного дослідження
встановлено можливість використання для виготовлення конструкцій ППЕ 1, ППЕ 3 та ППЕ ВР
замість сталі марки 08Ю алюмінієвого сплаву АМг6, а для ППЕ ВР – ще й алюмінієвого сплаву
АМг2. Визначено параметри конструкцій розглянутих ППЕ, виготовлених з алюмінієвих сплавів.
Розроблено рекомендації щодо пасивного захисту головного вагона згідно з ДСТУ EN 15227.
Розроблені науково-методичне забезпечення, математичні моделі та рекомендації можуть бути
використані на етапі проєктування головного вагона нового покоління згідно з вимогами
ДСТУ EN 15227.
моторвагонний поїзд, головний вагон, аварійне зіткнення, система пасивної безпеки, пристрої поглинання енергії
1. ДСТУ EN 12663-1:2018 (EN 12663-1:2010 + A1:2014, IDT). Залізничний транспорт. Структурні вимоги органів залізничного транспорту. Частина 1. Локомотиви та пасажирський рухомий склад (і альтернативний метод для вантажних вагонів). 2018. 18 c.
Copyright (©) 2022 Соболевська М. Б., Горобець Д. В. Copyright © 2014-2022 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ =================== Політика відкритого доступу =================== ПОЛОЖЕННЯ про етику публікацій =================== |