ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА |
![]() |
||||||
|
|||||||
![]() |
Головна
>
Архів
>
№ 2 (2020): ТЕХНІЧНА МЕХАНІКА
>
6
________________________________________________________ УДК 629.4:62-788.2 Технічна механіка, 2020, 2, 66 - 79 МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ДИНАМІЧНОЇ НАВАНТАЖЕНОСТІ ГОЛОВНОГО ВАГОНА З СИСТЕМОЮ ПАСИВНОЇ БЕЗПЕКИ ПРИ ЗІТКНЕННІ ІДЕНТИЧНИХ МОТОРВАГОННИХ ПОЇЗДІВ DOI: https://doi.org/10.15407/itm2020.02.066 Соболевська М. Б., Науменко Н. Ю., Горобець Д. В.
Соболевська М. Б.
Актуальність даної статті пов’язано з необхідністю створення сучасного вітчизняного швидкісного
моторвагонного поїзда з системою пасивної безпеки (СПБ) згідно з діючим в Україні стандартом
ДСТУ EN 15227, що регламентує пасивну безпеку пасажирського поїзда при зіткненнях з перешкодами.
До складу СПБ входять пристрої поглинання енергії (ППЕ), призначені для зниження поздовжніх
зусиль в міжвагонних з’єднаннях і прискорень екіпажів в аварійній ситуації. Мета роботи –
математичне моделювання динамічної навантаженості головного вагона моторвагонного поїзда з
СПБ при зіткненні ідентичних еталонних поїздів зі швидкістю 36 км/год згідно з умовами сценарію
1 ДСТУ EN 15227. Науковою новизною статті є розроблена математична модель та програмні модулі
для дослідження лобового зіткнення еталонних моторвагонних поїздів, які розглядаються як
ланцюжки твердих тіл, з’єднаних між собою істотно нелінійними елементами. Силова характеристика
міжвагонного з’єднання враховує роботу поглинальних апаратів зчіпних пристроїв, можливість
зсуву об’єднаних ударно-тягових пристроїв в підвагонний простір, пластичне деформування ППЕ,
можливість виникнення пластичних деформацій в конструкціях вагонів. Запропонована математична
модель дозволяє отримати середні значення прискорень екіпажів і пластичних деформацій їх
конструкцій для порівняння з допустимими значеннями згідно з критеріями ДСТУ EN 15227.
Проведено аналіз динамічної навантаженості екіпажів моторвагонного поїзда з СПБ при зіткненні
ідентичних еталонних поїздів. Розглянуто різні варіанти використання розроблених в Інституті
технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства
України пристроїв поглинання енергії нижнього рівня (на рівні зчіпних пристроїв) ППЕ 1 з
енергоємністю 0,95 МДж, ППЕ 2 з енергоємністю 0,25 МДж та ППЕ 3 з енергоємністю 0,3 МДж, а
також ППЕ верхнього рівня (ППЕ ВР) з енергоємністю 0,12 МДж, призначених для установки в
лобовій підвіконній частині головного вагона. Проведено дослідження динамічної навантаженості
екіпажів поїздів з СПБ при їх лобовому зіткненні. Встановлено, що запропонований пасивний
захист (лобові частини кожного з головних вагонів масою 80 т обладнано двома ППЕ 1 та двома
ППЕ ВР, хвостові частини – двома ППЕ 3, проміжні вагони з масами 64 т обладнано спереду і
ззаду двома ППЕ 3) відповідає критеріям стандарту ДСТУ EN 15227 для сценарію 1. Запропонована
математична модель і результати виконаних досліджень можуть бути використані при проектуванні
головних та проміжних вагонів вітчизняного моторвагонного пасажирського поїзда з урахуванням
вимог ДСТУ EN 15227.
аварійне зіткнення, головний вагон, пасажирський моторвагонний рухомий склад, пристрої поглинання енергії, система пасивної безпеки
1. ДСТУ EN 12663-1:2018 (EN 12663-1:2010 + A1:2014, IDT). Залізничний транспорт. Структурні вимоги органів залізничного транспорту. Частина 1. Локомотиви та пасажирський рухомий склад (і альтернативний метод для вантажних вагонів). 2018. 18 c.
Copyright (©) 2020 Соболевська М. Б., Науменко Н. Ю., Горобець Д. В. Copyright © 2014-2020 Технічна механіка ____________________________________________________________________________________________________________________________ |
КЕРІВНИЦТВО ДЛЯ АВТОРІВ ![]() ![]() про етику публікацій ![]() |